Edibe Aydın Kahya OKULLARDA SERBEST KIYAFET Mİ YOKSA FORMA MI? SORUSUNA CEVAP VERİYORUM
Yazı Detayı
29 Eylül 2021 - Çarşamba 12:27
 
OKULLARDA SERBEST KIYAFET Mİ YOKSA FORMA MI? SORUSUNA CEVAP VERİYORUM
Edibe Aydın Kahya
 
 

Eğitim, ailede başlar okulda geliştirilir ve bir ömür boyu sürer. Öyle ise eğitim, insanın aşama aşama şekillendiği bir oluşumdur. Okullardaki eğitim,  geleceğin büyükleri olan çocuklarımızın, toplum içinde yaşama bilincini, devletin belirlediği kurallar içinde yaşayarak öğrenmesidir. Bu nedenle alınan kararlar ve uygulamalarda, çok yönlü düşünülmeli, artıları eksileri ile mukayese edilip, ülkemizin koşullarına uyup uymadığı da göz önüne getirilip, uygulamaya sonradan geçilmelidir. Elli yıl gibi uzun bir süre, eğitimin içinde bulunan bir öğretmen olarak; öğrencilerin okula gelirken, kıyafetlerinin eğitim ile ilişkisini de çok iyi gözlemişimdir. Son yıllarda okullarda uygulanan “serbest kıyafet” uygulamasını doğru bulmadığımı söyleyeceğim. Haklı düşündüğümü, gözlemlerime dayanarak sizlere örneklerle açıklamaya çalışacağım.

 

1- Sınıftaki öğrencilere baktığınızda bir sınıfta değil, bir oyun bahçesi, ya da sokakta olduğunuzu hissediyorsunuz. Bu görünüm sizin ilk andaki motivasyonunuzu etkiliyor. Çünkü eğitimin temeli disiplindir.

 

2- Ders esnasında, yanındaki arkadaşının farklı giyinişindeki detayları inceleyen çocuğun, dikkati dağılıyor. Çünkü, çocukların dikkat süresi çok uzun değildir. Bu nedenle, sıra arkadaşının yeni bir kazak giydiğini fark eden  çocuğun, arkadaşının kazağının desenine, rengine, düğmesine bakarak dikkati dağılır ve dersi dinlemez. Halbuki kendi kıyafeti de aynı olsa, bu ayrıntılara bakmaya ihtiyaç duymaz ve dikkati dağılmaz

 

3- Serbest kıyafetin olumsuz yanlarını gözlem ve duyumlarıma dayanarak, örneklerle kanıtlamaya devam edeceğim. Bunların en önemlisi, çocukların ekonomik olarak aynı düzeyde olmaması nedeni ile farkında olmadan, kıskançlık, hırs, kendini beğenme, başkalarını aşağılama, ailesini suçlama gibi birçok olumsuz davranışın temelini oluşturan davranışların yerleşmesinde etken oluşudur. Her gün farklı bir kıyafet giymek, hem maddi, hem de manevi olarak çocuğu ve aileyi etkiliyor. Sabahleyin, okul önlüğü ya da formasını giymek için beş dakika harcayan çocuk; kıyafet beğenmiyor, ağlıyor, “arkadaşımın giydiğinden giymek istiyorum” diyerek zaman kaybediyor. Okula geç kalıyor. Her gün farklı giyinmek için aileye yeni kıyafet aldırarak ekonomik olarak bütçelerini zorluyor. “Marka” ile tanışmanın ve toplumda farklı olmanın alt yapısını oluşturuyor. Küçük yaşta, “başkaları giydi, ben de giymeliyim” duygusuna kapılan çocuklar, büyüdüklerinde bunlara ulaşmak için olumsuz davranışlar sergiliyor, aile bütçesini düşünmeden plansız harcamalar yapıyor. Halbuki, sabah ne giyeceği belli olan çocuk, bu sorunları yaşamaz. Formasının altına giyeceği yırtık kazağını, rengi solmuş penyesini, kimse görmeyeceği için “giymem“ diyerek itiraz etmez. Okula giderken; kendisini, başkalarından farklı görmez. Fakir ya da zengin olduğunu gösteren markalı kıyafeti ile “hava atmaz”. Yani ruh sağlığı yerinde bir birey olarak yetişir.

 

4- Adından da anlaşıldığı gibi ”ilkokul” eğitimim ilk adımı ve başlangıcıdır. Bu sıralarda verilmeyen eğitim ileriki yaşlarda uygulanırsa sıkıcı ve kalıcı olmaz. Eğitim hayatını, serbest kıyafetle tamamlayan birçok genç, hayata atılıp, işe başladığında giymek zorunda olduğu, resmi kıyafetlere uyum sağlayamıyor. Çünkü eğitim yaşını geçmiştir. Bir an önce bu kıyafetten kurtulmak için mesai saatimin bitmesini sabırsızlıkla bekliyor.

 

5- Serbest kıyafet uygulaması, okul yönetimlerinin bazı firmalarla işbirliği yaparak, öğrencilere zorunlu kıyafet aldırma şikayetleri üzerine, MEB tarafından başlatılmıştır. Ancak bu karar yarardan çok zarar getirmiştir. Çünkü bir yıl giyeceği bir forma için, ödeyeceği paradan daha çok para harcamak zorunda kalan veli, çocuğunun isteklerini yerine getirmek için de zorlanmıştır.

 

Şu anda bütün özel okullar ve belli semtlerde adını duyurmuş okullar “forma” giyme zorunluğu uygulaması ile öğrencilere olumsuz davranış kazandıran bu uygulamadan vazgeçmiştir. Demek ki bunun olumlu olmadığını görmüşlerdir.

 

Öyle ise, devlet de okullardaki bu düzensiz uygulamadan vazgeçilip, ilkokulda önceden olduğu gibi, ”mavi önlük” giydirilmeli ve her sabah evde; ”bunu giyerim, bunu giymem“ kavgasına son vermelidir. Anneler de önlüğün altına, eski yeni demeden, çocuklarını koruyacak kıyafetleri giydirerek sorun yaşamamalıdır. Herkesin önlüğünü ya da formasını, istediği yerden alarak, aracıların haksız kazancına engel olunmalıdır. Orta ve liselerde de her yerde bulunacak rahat kıyafetler tercih edilmelidir. Küçük yaşta, her konuda eğitime ihtiyaç duyan insanın, giyim konusunda uyması gereken kurallar erişkin olunca da hayatına yansıyacaktır. Bu nedenle bu kurallara uymanın önemini küçükken uygulayarak kavratmalıyız. Toplum açısından “ forma” giymenin önemini hayatın içindeki bu örnekle daha iyi anlamış oluruz. Minibüsler de  “formalı öğrencilerden öğrenci ücreti alınır” yazısı hepinizin dikkatini çekmiştir. Demek ki öğrenciyi ayırt etmek için forma ya da önlük önemlidir. MEB’ in bu ayrıntıları düşünmeden aldığı kararı yeniden gözden geçirilip, sokakta yürüyenin öğrenci olup olmadığını kanıtlayan, “okul forması” giyilmesinin öneminin, bizim kültürümüze daha uygun olduğunu belirtmelidir. Bu uygulama, hem toplumu bütünleştirme, hem çocukları “marka” özentisinden kurtarma, aynı zamanda da okula giden çocuğun, kıyafet seçmek için harcadığı gereksiz zamana olumlu katkısı olacaktır. GÖZLEDİM DİNLEDİM, DENEYİMLERİMİN TERAZİSİNDE TARTARAK KARARI DOĞRU BULMADIM.

Edibe Aydın( Kahya)

 
Etiketler: OKULLARDA, SERBEST, KIYAFET, Mİ, YOKSA, FORMA, MI?, , SORUSUNA, CEVAP, VERİYORUM,
Yorumlar
Haber Yazılımı